11 kledingtips voor filmopnames

Blog

‘’Fleur! Wat moet ik in godsnaam aan als je onze bedrijfsvideo komt filmen?’’ Ik heb deze vraag nu een paar keer gekregen van klanten en ik dacht: ik wijd er eens een blog aan. Want er is een hoop over te zeggen! Een outfit kan namelijk behoorlijk bepalend zijn voor het eindresultaat en de sfeer in een video. Zeker als je geïnterviewd wordt en dus langer in beeld bent. Uiteindelijk beslis jij natuurlijk altijd zelf wat je aantrekt, maar met deze 11 tips weet je zeker dat jij én je video het beste uit de verf komen.

1. Draag waar jij je prettig in voelt

Basisregel 1. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat jij kleding draagt waar jij je prettig in voelt. Doe geen strakke broek aan omdat je dat ooit zo leuk vond staan bij iemand op televisie, maar waar jíj je eigenlijk doodongelukkig in voelt. Blijf dus dicht bij jezelf. En vanuit daar kun je naar mijn volgende adviezen gaan kijken.

2. Passend bij je werkzaamheden

Een directeur van een groot bedrijf verwacht je, afhankelijk van de bedrijfscultuur, eerder in pak dan bijvoorbeeld een freelance meubelmaker. En andersom straalt die directeur weer minder autoriteit uit in een overall. Het zijn allemaal dingen waar je over na kunt denken: wat wil ik uitstralen? Pas daar je kleding op aan.

3. Less is more: zachte, effen kleuren

Drukke printjes doen het niet zo lekker op beeld. Zeker niet als het hele kleine streepjes of patronen zijn. Dat gaat flikkeren/dansen op beeld en dat is heel irritant om naar te kijken. Het moiré-effect heet dat. En een glimmende outfit weerkaatst licht, ook niet heel prettig om naar te kijken. Grote kans dat de kijker jouw video meteen wegklikt/swiped en dat wil je niet. Zachte, effen kleuren kijken het meest rustig en leiden het minst af van de kernboodschap. Uitzonderingen daargelaten (je bent bijvoorbeeld een expressieve kunstenaar 😉).

Nog een extra kleur ‘weetje’: Vaak wordt er voor een compleet zwarte gekozen omdat het ‘lekker afkleedt’ en makkelijk te combineren is. Helemaal prima. Maar hou in je achterhoofd dat zwart vaak met hard en afstandelijk geassocieerd wordt.

4. Geen merken en teksten

Tenzij je graag wat sluikreclame maakt of een andere hele goede reden hebt om dit wel te dragen, zou ik geen kleding aantrekken met een groot merklogo of tekst erop. Alles wat af zou kunnen leiden van je kernboodschap wil je het liefst uit je video weghouden.

5. Pas op met rinkelende sieraden en ritselende kleding

Stel: je hebt dat ene mooie pak of blousje aan, maar het is gemaakt van een stof die erg ritselt of kraakt. Dat. Leidt. Af. Of je hebt prachtige oorbellen/armbanden in/om maar ze rinkelen als een gek. Ook geen aanrader. Zeker bij een interviewsetting pakt de microfoon dit soort geluiden meteen op en vergroot ze uit.

6. Schone kleding

‘’Je eh, dat snap ik zelf ook wel!’’, hoor ik je denken. Maar ik zie het toch nog wel eens gebeuren: overhemden, jurkjes en broeken met vlekken erop. En ik snap het ook wel: je bent zo druk in je hoofd met de opnames dat je dat nog wel eens kan vergeten. Vlak daarvoor nog even snel een kop koffie drinken en die vlek zit erop zonder dat je er erg in hebt. Neem een extra setje kleren mee zodat je altijd iets schoons aan kan trekken.

7. Niet seizoensgebonden

Wil jij je video het hele jaar in kunnen zetten? Dan zou ik geen luchtige zomerjurk of juist een coltrui aantrekken. Dat is zo seizoensgebonden. Zou hou je je video relevant voor elk jaargetijde.

8. Samen op beeld? Stem je kleding af op elkaar

Kom je met andere mensen in beeld? Dan is het handig om jullie kleding op elkaar af te stemmen. Handig is dan om de huisstijl van het bedrijf als leidraad te nemen. En zo kom ik bij mijn volgende punt 👇🏼

9. Hou rekening met je branding

Jouw bedrijf/merk neerzetten in de digitale wereld vraagt om consequent zijn. Dat geldt voor je marketing, maar ook voor de manier waarop je je presenteert. Kijk eens of je je kleding aan kunt passen aan je huisstijl. Staat je site vol met mooie pastelkleuren? Voer dat dan subtiel door in je kleding. Als jouw video vaste kleuren en elementen heeft die meteen zijn terug te leiden naar je bedrijf, helpt dat bij het creëren van een sterk merk. Om die reden vraag ik klanten trouwens ook altijd naar hun huisstijl, inclusief kleuren en lettertypes. Die laat ik dan terugkomen in de video(‘s). Op elkaar aansluitende marketinguitingen stralen professionaliteit uit.

10. Rustig aan met make-up

Draag je make-up? Ga er dan niet té enthousiast mee aan de slag. Op beeld lijkt alles altijd méér. Draag je in het dagelijks leven nooit make-up? Dan zou ik dat nu ook niet doen: blijf lekker jezelf.

11. Extra kledingsets

Twijfel je? Niet te moeilijk denken: neem dan gewoon meerdere kledingsets mee! We kijken dan voor de opnames wat het beste bij de video past. Soms is het gewoon fijn als er een extra paar ogen met je meekijkt en je wat advies krijgt.

Heb je na het lezen van deze tips nog vragen? Stel ze gerust hieronder in de reacties.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.